Gisterenavond presenteerden Aedes en de Woonbond hun ‘sociaal huur-akkoord’. Indien dat akkoord door beide achterbannen wordt goedgekeurd én door de politiek wordt overgenomen, heeft dat grote negatieve consequenties voor commerciële en particuliere verhuurders van gereguleerde huurwoningen. Het effect zal namelijk zijn dat de huur vanaf 1 juli 2016 in reële termen met niet meer dan hooguit 1% omhoog kan. Indien (onverhoopt) dezelfde regels gaan gelden als Aedes nu met de Woonbond is overeengekomen, zullen commerciële verhuurders van veel gereguleerde huurwoningen, die al tussen de 80% en 100% van de maximale huur worden verhuurd, zelfs helemaal géén reële huurverhoging kunnen doorvoeren!
Dat zou desastreus zijn voor de rendementen en de cashflow van gereguleerde huurwoningen van beleggers. Ook buitenlandse beleggers die geïnvesteerd hebben in gereguleerd corporatiebezit worden ernstig getroffen en dat is zeer ongunstig voor het Nederlandse investeringsklimaat. Een dergelijk huurverhogingssysteem is dan ook absoluut niet acceptabel voor IVBN.
De overheid heeft de invoering van de (zeer omstreden) verhuurderheffing altijd verdedigd als een systeem om de extra huurinkomsten af te romen van de toen ingevoerde inkomensafhankelijke huurverhoging. IVBN heeft indertijd berekeningen laten uitvoeren waaruit blijkt dat de af te romen ‘extra’ huurinkomsten de heffing volstrekt onvoldoende zouden compenseren: over de jaren 2013- 2017 in totaal zouden de extra huurinkomsten slechts voor slechts 55% dekking betekenen van de heffing. De ervaringen van de afgelopen twee jaarlijkse huurverhogingen en de verwachting voor dit jaar laten zien dat het gat nog veel groter is dan eerder werd berekend. Gemiddeld werd zo’n 33% dekking verkregen.
Met het door Aedes en de Woonbond voorgestelde systeem zal de dekking in 2016 (met een verwachte inflatie van 1%) die de extra huurinkomsten opleveren om de heffing te kunnen betalen, teruglopen van 33% naar nog maar 9%! Voor 2017 wordt (met een verwachte inflatie van 2%) een daling van de dekking verwacht van 40% naar 18%.
Voor institutionele beleggers in vastgoed (en dus ook voor buitenlandse beleggers) is het door Aedes en Woonbond voorgestelde nieuwe huurverhogingssysteem dan ook niet acceptabel. Voor institutionele beleggers moet er dan ook een ander huurverhogingssysteem komen of moet de verhuurderheffing voor hen zo snel mogelijk worden afgeschaft of verlaagd.
Noot voor de redactie: Contactpersoon drs. F.J.W. van Blokland MRICS, directeur IVBN 070-3000371 of 06 54 25 24 15
Doel van IVBN is het bevorderen van een evenwichtig investeringsklimaat voor vastgoed en een goede marktwerking, zowel lokaal, regionaal als (inter-)nationaal. IVBN behartigt de gemeenschappelijke belangen van de leden en biedt een platform aan institutionele vastgoedbeleggers.
Leden van IVBN zijn vastgoedondernemingen in de vorm van (al of niet beursgenoteerde) vastgoedfondsen en vastgoedvermogensbeheerders. De leden exploiteren omvangrijke portefeuilles vastgoed, overwegend in opdracht van institutionele beleggers, zoals pensioenfondsen, verzekeringsmaatschappijen en/of banken. De 29 leden exploiteren voor circa 45 miljard euro aan Nederlands onroerend goed en nog eens zo’n 50 miljard aan vastgoed in het buitenland. Zij beleggen in woningen (50%), winkels (30%), kantoren (15%), bedrijfsruimten, parkeergarages en overig vastgoed.
Ter toelichting: