11. Voorburg, 6 april 2004 (zie ook 2004.06)

Institutionele beleggers bereid tot verdrievoudiging nieuwbouwproductie Structureel grotere behoefte aan vrije sector huurwoningen

Vanuit een groeiende groep consumenten is er vraag naar aantrekkelijke en wat duurdere huurwoningen. Gegeven de demografische ontwikkelingen en de verwachte economische opleving kan deze vraag in de toekomst zelfs nog aanzienlijk toenemen. Indien gebouwd wordt volgens een vraaggestuurd scenario kan de jaarlijkse totale nieuwbouw van momenteel zo'n 2 à 3.000 vrije sector huurwoningen oplopen tot 7 à 8.000 en na 2010 zelfs tot 10.000 per jaar. Daarbij zijn echter wel grote regionale verschillen te constateren. Verhoudingsgewijs is naast met name de Randstad de grootste behoefte waar te nemen in Flevoland en Brabant. Dit blijkt uit een vandaag door IVBN aan minister Dekker (VROM) aangeboden rapport over de behoefte aan vrije sector huurwoningen. Dit onderzoek is in opdracht van IVBN door ABF Research uitgevoerd. Institutionele woningbeleggers zijn graag bereid om te voorzien in deze toenemende vraag in het segment vanaf € 550,- huur per maand. Echter door de huidige beperking in het huurbeleid kunnen zij momenteel slechts uitsluitend investeren in het segment boven € 650,- huur per maand.

Bestuurslid Menno Maas: "Dit onderzoek bevestigt hetgeen professionele beleggers al geruime tijd constateren, namelijk een groeiende groep consumenten die bewust kiezen voor het alternatief van een verhoudingsgewijs wat duurdere huurwoning met daarbij dan ook hogere kwaliteitseisen. In dit deel van de woningmarkt wordt nadrukkelijk ingespeeld op de wensen van de doorgaans kritisch ingestelde woonconsument. Naast jonge hoger opgeleiden, zijn het met name koopkrachtige senioren met een eigen woning, die in toenemende mate geïnteresseerd zijn in een vrije sector huurwoning. Aangezien het aandeel senioren in de komende jaren fors in omvang zal toenemen, wacht dit huursegment een goede toekomst. Het is daarbij dan echter wel van belang dat er voldoende aanbod in de markt wordt gezet, zodat de slaagkans van een woonconsument die op zoek is naar een vrije sector huurwoning in ieder geval niet afneemt." Uit het IVBN-onderzoek blijkt namelijk tevens dat consumenten voor een deel hun heil in een ander woningsegment zullen zoeken indien er onvoldoende mogelijkheden zijn om in hun behoefte te voorzien. Ook kunnen zij de vraag uitstellen en in dat geval leveren zij dus geen bijdrage aan de voor de woningmarkt zo noodzakelijke doorstroming.

De huidige trend in de woningbouwprogrammering komt echter onvoldoende tegemoet aan de veranderde wensen van de woonconsument. De nadruk ligt te zeer op de koopsector en met name de vraag naar dure koopwoningen is onder de huidige economische omstandigheden aanzienlijk gereduceerd. Het IVBN-onderzoek toont aan dat het bevorderen van de koopwoningenmarkt te ver is doorgeslagen. In deze onzekere tijd worden de risico's van een koopwoning door een groot aantal huishoudens nadrukkelijker tegen het licht gehouden. Ook in dat kader vormt de vrije huursector in een aantal gevallen een uitstekend alternatief. Bestuurslid Maas: "In de afgelopen periode hebben institutionele beleggers in een aantal gevallen marktrisico's bij woningbouwprojecten van ontwikkelaars kunnen overnemen. Zonder deze risico-overname kwamen de betreffende projecten namelijk niet van de grond omdat de ontwikkelaars de woningen niet verkocht kregen. Institutionele beleggers functioneren in dit geval als aanjager, waarbij door de toevoeging van huurwoningen ook de koopwoningen gerealiseerd konden worden." Anders dan ontwikkelaars kunnen woningbeleggers namelijk direct opdracht verlenen tot de bouw zonder daarbij eerst voldoende zekerheden te hebben met betrekking tot de afzetmogelijkheden.

Noot voor de redactie Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met: Drs F.J.W. van Blokland, directeur IVBN tel. 070-3000371 (werk); 06 54 25 24 15 (mobiel) De Vereniging van Institutionele Beleggers in Vastgoed, Nederland (IVBN) behartigt de gezamenlijke belangen van grote pensioenfondsen, verzekeringsmaatschappijen, vermogensbeheerders en (al dan niet beursgenoteerde) vastgoedfondsen. De 31 leden hebben voor circa 45 miljard euro aan Nederlands onroerend goed in bezit en dat is circa 95% van het Nederlands institutionele vastgoedvermogen. De bij de IVBN aangesloten organisaties beleggen in woningen, kantoren, winkels en bedrijfsruimten. IVBN is in 1995 opgericht om de gemeenschappelijke belangen van haar leden te behartigen en de bedrijfstak verder te professionaliseren.