2. Voorburg, 2 maart 2004

Verbeteren transparantie in de jaarverslaggeving van vastgoedfondsen

Het onderwerp transparantie neemt binnen de vastgoedbeleggingssector sterk aan belang toe. Gestreefd wordt naar verbetering van de transparantie in de jaarverslaglegging. Diverse partijen hebben al initiatieven ontplooid. Ook IVBN is van mening dat transparantie een heel belangrijk onderwerp is voor een goed functionerende en professionele vastgoedsector. Eenduidige, breed gedragen vastgoedformuleringen, heldere definities en afspraken leiden ertoe dat de transparantie zal verbeteren. Niet alleen voor de informatievoorziening aan de stakeholders, maar ook vanwege de toenemende interesse van vastgoed als beleggingscategorie is dit van belang.

Binnen IVBN is daarom de werkgroep Transparantie Vastgoeditems opgericht. Het doel van deze werkgroep is het verbeteren van de transparantie in de jaarverslaggeving op het gebied van vastgoed gerelateerde onderdelen, oftewel de 'stenen'. Gedacht moet daarbij bijvoorbeeld worden aan onderwerpen als:
- de verdeling van de portefeuille naar economische regio's;
- de duur van de huurovereenkomsten;
- de performance van de vastgoedorganisatie in relatie tot benchmarks;
- typologie-indeling;
- branchering.

De werkgroep houdt zich niet bezig met corporate governance en ook niet met specifiek financiƫle zaken. Partijen als EPRA en INREV houden zich daar al in voldoende mate mee bezig. IVBN zal deze partijen echter wel zoveel mogelijk betrekken bij de werkzaamheden van de werkgroep. Vooral ook de ROZ/IPD en wellicht universiteiten zullen bij de werkgroep worden betrokken. De werkgroep streeft ernaar om in 2004 met een aantal uitgewerkte aanbevelingen te komen, die breed door de sector worden gedragen.

NB  EPRA is de European Public Real Estate Association; INREV is de European Association for Investors in Non-listed Real Estate Vehicles.

Noot voor de redactie Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met: Drs F.J.W. van Blokland, directeur IVBN tel. 070-3000371 (werk); 06 54 25 24 15 (mobiel) De Vereniging van Institutionele Beleggers in Vastgoed, Nederland (IVBN) behartigt de gezamenlijke belangen van grote pensioenfondsen, verzekeringsmaatschappijen, banken en (al dan niet beursgenoteerde) vastgoedfondsen en- ondernemingen. De 31 leden hebben voor circa 45 miljard euro aan Nederlands onroerend goed in bezit en dat is circa 95% van het Nederlands institutionele vastgoedvermogen. De bij de IVBN aangesloten organisaties beleggen in woningen, kantoren, winkels en bedrijfsruimten. Zij verhuren circa 175.000 woningen en zijn daarmee de derde aanbiedende partij op de woningmarkt. Het commercieel vastgoed is opgebouwd uit kantoren (6 miljoen m2), winkels (4,5 miljoen m2) , bedrijfsruimten en overig vastgoed waaronder parkeergarages. Daarmee zijn de institutionele beleggers de belangrijkste commerciƫle verhuurders van onroerend goed. IVBN is in 1995 opgericht om de gemeenschappelijke belangen van haar leden te behartigen en de bedrijfstak verder te professionaliseren.