5. Voorburg, 23 juni 2008

Transparantie jaarrekeningen vastgoed kan nog beter

IVBN heeft de tweede herziene druk van de IVBN Aanbevelingen voor de Jaarverslaggeving uitgebracht. Deze aanbevelingen hebben specifiek betrekking op IVBN-leden die verantwoordelijk zijn voor minimaal één specifiek/zelfstandig vastgoedfonds met meer dan één aandeelhouder en/of die als vastgoedfonds een jaarverslag naar buiten brengen. Volgens IVBN kunnen echter veel meer professionele partijen in het vastgoed de aanbevelingen volgen, zeker als zij een extern jaarverslag uitbrengen, maar ook voor hun interne rapportages. Toezichthouders hebben met deze brochure immers een hulpmiddel om de juiste vragen te stellen over die interne rapportage en zij kunnen de onderlinge vergelijkbaarheid van hun cijfers met die van derde partijen sterk bevorderen door hun directie te vragen de aanbevelingen te volgen. IVBN beveelt een breed gebruik van de aanbevelingen dan ook van harte aan. Volgens IVBN is er met deze publicatie een heel goed pakket met aanbevelingen ontstaan. IVBN verwacht dan ook dat deze hernieuwde uitgave een stimulans zal zijn voor (nog) meer transparantie van de jaarrekening van vastgoedondernemingen.

De oorspronkelijke uitgave van deze aanbevelingen was gedaan in januari 2005. In februari 2007 was er een apart addendum op de aanbevelingen verschenen, naar aanleiding van het onderling vergelijken van de jaarverslagen over 2005 en 2006. Daarin werden enkele toevoegingen op de aanbevelingen gedaan. Verder zijn er toen enkeleverduidelijkingen en aanpassingen doorgevoerd aan definities. Deze veranderingen, alsmede nog enkele andere detailwijzigingen, zijn nu in de publicatie zelf doorgevoerd.

Noot voor de redactie: Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met drs. F.J.W. van Blokland MRICS, directeur IVBN 070-3000371 of 06 54 25 24 15 of met de voorzitter van de IVBN-werkgroep Transparantie, drs. C.J.M. van den Hoogen, financieel directeur Altera Vastgoed. De Vereniging van Institutionele Beleggers in Vastgoed, Nederland (IVBN) behartigt de gezamenlijke belangen van grote pensioenfondsen, verzekeringsmaatschappijen, vermogensbeheerders en (al dan niet beursgenoteerde) vastgoedfondsen. De 29 leden hebben voor circa 50 miljard euro aan Nederlands onroerend goed in bezit en nog eens zo’n 50 miljard aan vastgoed in het buitenland. De bij de IVBN aangesloten vastgoedorganisaties beleggen in woningen, kantoren, winkels, bedrijfsruimten en parkeergarages. Zij verhuren circa 140.000 woningen en zijn daarmee de derde aanbiedende partij op de woningmarkt. Het commercieel vastgoed is opgebouwd uit kantoren (circa 6 miljoen m2), winkels (circa 4,5 miljoen m2), bedrijfsruimten en parkeergarages. IVBN is in 1995 opgericht om de gemeenschappelijke belangen van haar leden te behartigen en de bedrijfstak verder te professionaliseren.