7. Voorburg, 19 juni 2006

Nieuwe bestuurssamenstelling IVBN

Uitreiking IVBN Pluim aan Hans Touw
Nieuwe bestuurssamenstelling IVBN

Vanwege het bereiken van zijn maximale zittingstermijn, zal Ronald Smeets per 1 juli aanstaande afscheid nemen als voorzitter van IVBN. Hij heeft zes jaar in het bestuur gezeten, waarvan de laatste drie jaar als voorzitter. Beoogd opvolger, vice-voorzitter Menno Maas, vertrekt van Amvest naar ING Real Estate, waar hij CEO Development wordt. Daarmee is hij niet meer beschikbaar voor het bestuur van IVBN.

De ledenvergadering van IVBN heeft ingestemd met de benoeming van Onno Breur, directeur van Vesteda als voorzitter van IVBN. Hij zal dat anderhalf tot twee jaar doen. Onno Breur (foto bijgevoegd) was eerder al voorzitter van IVBN. Zijn benoeming heeft te maken met het grote belang dat IVBN hecht aan het huurbeelid en alles wat daar bij komt. Daarnaast zijn twee nieuwe bestuursleden benoemd. Het gaat om Lorenzo Dorigo (AZL Vastgoed) en Egbert Dijkstra (Delta Lloyd Vastgoed).

Het bestuur van IVBN is per 1 juli als volgt samengesteld:
Onno Breur (Vesteda)   voorzitter;
Erik Erenst (Interpolis Vastgoed)   vice-voorzitter;
George Jautze (ING Real Estate)   penningmeester;
René Hogenboom (Altera Vastgoed)   lid; verantwoordelijk voor Professionaliseren;
Henk de Bakker (Corio)   lid; verantwoordelijk voor COG;
Anka Reijnen (Nieuwe Steens)   lid; verantwoordelijk voor Vastgoedmanagement;
Lorenzo Dorigo (AZL Vastgoed)   lid;
Egbert Dijkstra (Delta Lloyd Vastgoed)   lid.

De scheidend voorzitter van IVBN, Ronald Smeets, sprak tijdens de Middenburgbijeenkomst zijn jaarrede uit. Hij ging onder meer in op de onevenwichtigheden van de vastgoedmarkt (onder meer tot uiting komend in leegstandsproblemen). Scherpe kritiek uitte hij op het huurbeleid, de huurheffing en het corporatiedossier, waardoor woningbeleggers uit de Nederlandse huurwoningenmarkt dreigen te worden gedrukt. Voorts ging hij in op de noodzakelijke regionale afstemming van de ruimtelijke ordening. Daarop werd aangesloten door gastspreker professor Wim Derksen, directeur van het Ruimtelijk Planbureau. Professor Derksen hield een betoog over een aantal onderdelen van zijn ruimtelijk kompas, waarover zowel politiek als samenleving zich zouden moeten uitspreken om tot een betere sturing te komen van de ruimtelijke ordeing.

Tijdens de IVBN Middenburgbijeenkomst werd de IVBN Pluim uitgereikt aan Hans Touw van Amvest, voor zijn inzet bij diverse werkgroepen en initiatieven vanuit IVBN, waaronder de klankbordgroep huurbeleid, de werkgroep vastgoedmanagement en de werkgroep huurwoningen op Funda.

Noot voor de redactie: Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met: drs. F.J.W. van Blokland, directeur IVBN tel. 070-3000371 (werk); 06 54 25 24 15 (mobiel) De Vereniging van Institutionele Beleggers in Vastgoed, Nederland (IVBN) behartigt de gezamenlijke belangen van grote pensioenfondsen, verzekeringsmaatschappijen, vermogensbeheerders en (al dan niet beursgenoteerde) vastgoedfondsen. De 32 leden hebben voor circa 50 miljard euro aan Nederlands onroerend goed in bezit en dat is circa 95% van het Nederlands institutionele vastgoedvermogen. Nederlandse institutionele beleggers hebben verder nog zo’n 65 miljard aan vastgoedbeleggingen in het buitenland. De bij de IVBN aangesloten vastgoedorganisaties beleggen in woningen, kantoren, winkels, bedrijfsruimten en parkeergarages. Zij verhuren circa 150.000 woningen en zijn daarmee de derde aanbiedende partij op de woningmarkt. Het commercieel vastgoed is opgebouwd uit kantoren (circa 6 miljoen m2), winkels (circa 4,5 miljoen m2) , bedrijfsruimten en parkeergarages. IVBN is in 1995 opgericht om de gemeenschappelijke belangen van haar leden te behartigen en de bedrijfstak verder te professionaliseren.