6. Voorburg, 2 maart 2004

Liberalisatie huurbeleid nodig

Volgens IVBN is de enige oplossing van de huidige problematiek op de woningmarkt dat de nieuwbouwproductie van zowel koop- als huurwoningen fors toeneemt, samen met een beleid dat meer marktwerking op de huurwoningenmarkt toelaat. Het 'gat' tussen de huidige niet-geliberaliseerde huurwoningenmarkt (met relatief te lage huren) en de geliberaliseerde huurwoningenmarkt (met overwegend markthuren) moet door liberalisatie van het huurbeleid gedicht worden. IVBN is bereid fors te investeren in nieuwe huurwoningen. Door het vliegwiel-effect van die investeringen van beleggers blijft de woningbouwproductie op peil en kan zelfs worden verhoogd. Het vliegwiel-effect treedt op doordat beleggers niet alleen opdracht geven om huurwoningen te realiseren, of koopwoningen in huurwoningen om te zetten, maar ook doordat projectontwikkelaars en bouwers dan in staat zijn met hun woningbouw-project te beginnen, zodat ook de te realiseren koopwoningen gebouwd kunnen worden.  IVBN is bereid om het huurbeleid te matigen voor huursubsidie-ontvangers, als er substantieel ruimte komt in het huurbeleid. IVBN hoopt dat in de loop van 2004 duidelijk zal worden dat het huurbeleid wordt geliberaliseerd.

IVBN in beroep tegen uitspraak rechtbank in de procedure tegen de Staat over het huurbeleid

IVBN heeft een procedure tegen de Staat aangespannen tegen de achtereenvolgende beleidswijzigingen van het huurbeleid. Institutionele beleggers worden daardoor aanzienlijk beperkt in de huurverhogings-mogelijkheden. Eind 2003 deed de rechtbank uitspraak, waarin de rechtbank de vorderingen van IVBN afwees. IVBN heeft besloten om beroep aan te tekenen. IVBN vertrouwt er echter op dat zij kan besluiten om de procedure te staken, als het huurbeleid vanaf 2005 voor beleggers ruimte zal gaan bieden.

Noot voor de redactie Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met: Drs F.J.W. van Blokland, directeur IVBN tel. 070-3000371 (werk); 06 54 25 24 15 (mobiel) De Vereniging van Institutionele Beleggers in Vastgoed, Nederland (IVBN) behartigt de gezamenlijke belangen van grote pensioenfondsen, verzekeringsmaatschappijen, banken en (al dan niet beursgenoteerde) vastgoedfondsen en- ondernemingen. De 31 leden hebben voor circa 45 miljard euro aan Nederlands onroerend goed in bezit en dat is circa 95% van het Nederlands institutionele vastgoedvermogen. De bij de IVBN aangesloten organisaties beleggen in woningen, kantoren, winkels en bedrijfsruimten. Zij verhuren circa 175.000 woningen en zijn daarmee de derde aanbiedende partij op de woningmarkt. Het commercieel vastgoed is opgebouwd uit kantoren (6 miljoen m2), winkels (4,5 miljoen m2) , bedrijfsruimten en overig vastgoed waaronder parkeergarages. Daarmee zijn de institutionele beleggers de belangrijkste commerciƫle verhuurders van onroerend goed. IVBN is in 1995 opgericht om de gemeenschappelijke belangen van haar leden te behartigen en de bedrijfstak verder te professionaliseren.