Voorburg, 3 mei 2011

Jaarbericht 2010 gepubliceerd

Succesvol jubileumjaar voor IVBN

Het jaar 2010 was niet alleen het jaar van een voorzichtig herstel van de Nederlandse vastgoedbeleggingsmarkt, maar ook een succesvol jaar voor het 15 jaar bestaande IVBN. Het lustrum werd met een inhoudelijke bijeenkomst gevierd met als keynote speaker mevrouw Kellermann, directielid DNB. Ter gelegenheid van het lustrum bracht IVBN de herziene Vastgoedwijzer uit, een publicatie voor iedereen in de institutionele wereld die meer over vastgoed wil weten. Het lustrum betekende ook een voorzitterswisseling: René Hogenboom (Altera Vastgoed) droeg na 7,5 jaar zijn functie over aan Hans Copier (ING REIM). Onder zijn leiding is IVBN verder gegroeid als belangenbehartiger voor alle beleggingssectoren en is er meer aandacht gekomen voor de verdere professionalisering van de sector. IVBN maakte een start met de vorming van een beleggingstransactiedatabase en met een (in 2011 uitgebrachte) publicatie over risicomanagement.

Op het vlak van de belangenbehartiging was de invoering van de Europese beschikking een belangrijk punt voor IVBN. IVBN heeft er bij de nieuwe minister Donner voor gepleit om bestaande vrije sector wooncomplexen van woningcorporaties tegen marktconforme prijzen te kunnen overnemen onder de voorwaarde dat deze nog minimaal 10 jaar in exploitatie blijven. Op fiscaal gebied slaagde IVBN er (samen met andere partijen) in te voorkomen dat er een zeer forse naheffing zou komen inzake energiebelasting bij multitenantgebouwen. In mei organiseerde met toenmalige Ministerie van VROM samen met IVBN de landelijke kantorentop, waar met alle betrokken partijen gezamenlijke actie werd afgesproken om de kantorenmarkt weer gezond te maken en de leegstand aan te pakken. IVBN presenteerde daar het tweede IVBN-visiedocument op een duurzame kantorenmarkt. Op de winkelmarkt bestreed IVBN met klem dat er misbruik zou worden gemaakt van de renovatiebepaling.

In het verslagjaar is hard gewerkt aan een branche-overstijgend initiatief om binnen de professionele vastgoedsector integere werkwijzen te bevorderen, gezamenlijk de mogelijkheden te onderzoeken om onbetrouwbare partijen te weren en om een aanspreekpunt te maken voor overheidsinstanties. IVBN, NEPROM, aedes, Bouwend Nederland, NVM, Vastgoedmanagement Nederland en FGH (namens de vastgoedbanken) hebben het IntegriteitsOverleg Vastgoedmarkt opgericht.

Het Jaarbericht over 2010 is te downloaden op de website van IVBN.

Noot voor de redactie: Contactpersoon drs. F.J.W. van Blokland MRICS, directeur IVBN 070-3000371 of 06 54 25 24 15 De Vereniging van Institutionele Beleggers in Vastgoed, Nederland (IVBN) behartigt de gezamenlijke belangen van grote pensioenfondsen, verzekeringsmaatschappijen, vermogensbeheerders en (al dan niet beursgenoteerde) vastgoedfondsen. De 31 leden hebben voor circa 60 miljard euro aan Nederlands onroerend goed in bezit en nog eens zo’n 50 miljard aan vastgoed in het buitenland. De bij de IVBN aangesloten vastgoedorganisaties beleggen in woningen, kantoren, winkels, bedrijfsruimten en parkeergarages. Zij verhuren circa 133.000 woningen en zijn daarmee de derde aanbiedende partij op de woningmarkt. Het commercieel vastgoed is opgebouwd uit kantoren (circa 6 miljoen m2), winkels (circa 4,5 miljoen m2) , bedrijfsruimten en parkeergarages. IVBN is in 1995 opgericht om de gemeenschappelijke belangen van haar leden te behartigen en de bedrijfstak verder te professionaliseren.