13. Voorburg, 3 november 2005 (zie ook 2005.12)

IVBN tien jaar actief

De Vereniging van Institutionele Beleggers in Vastgoed, Nederland (IVBN) viert vandaag het tweede lustrum met een bijeenkomst in Kasteel De Haar te Haarzuilens. De locatie benadrukt de verbondenheid met vastgoed “door de eeuwen heen”, volgens voorzitter Ronald Smeets. In zijn jubileumrede belicht hij het succes van vastgoed als belegging voor institutionele partijen. Vervolgens zal gastspreker Rinnooy Kan (ING Groep) ingaan op de toekomst van vastgoedbeleggingen. Minister Dekker (VROM) zal eveneens te gast zijn.

Tijdens de bijeenkomst presenteert het jarige IVBN twee publicaties. De eerste betreft de “Vastgoedwijzer”, een publicatie over vastgoed als (institutionele) beleggingscategorie. De tweede publicatie “Vastgoedmarkt en vergrijzing” beschrijft de resultaten van een in opdracht van IVBN door de Stec Groep uitgevoerd onderzoek naar de gevolgen van de vergrijzing op de vastgoedmarkt. (NB Zie de aparte persberichten over beide brochures voor meer informatie)

In zijn jubileumrede schetst voorzitter Smeets de ontwikkeling van de Nederlandse vastgoedbeleggings-sector. Ultimo 2004 heeft die een omvang bereikt van € 150 miljard; naar schatting zo’n 10% van de totale vastgoedmarkt. Institutionele beleggers in vastgoed hebben daarvan zo’n 65 miljard in bezit. In het buitenland hebben deze Nederlandse beleggers nog eens zo’n 45 miljard aan belegd vermogen. Het door Nederlandse institutionele beleggers in vastgoed belegd vermogen is in tien jaar tijd ruim verdubbeld!

De voorzitter stelt in zijn rede vast dat de vastgoedbeleggingsmarkt in de afgelopen tien jaar aanmerkelijk professioneler en transparanter is geworden, met een veel sterkere focus op performance en risicobeheersing. Enkele voorbeelden van activiteiten door IVBN op het gebied van de verdere professionalisering:

·         het instellen van de IVBN Code of Ethics; een bedrijfscode (verplicht voor de leden van IVBN), die zorgvuldig, ethisch en integer handelen voorschrijft;

·         aanbevelingen voor de jaarverslaggeving ter vergroting van de transparantie; over welke gegevens rapporteren de bij IVBN aangesloten vastgoedfondsen en welke uniforme definities en afspraken hanteren zij daarbij;

·         aanbevelingen inzake vastgoedmaatschappen en CV’s; hoe zou deze sector zich verder moeten professionaliseren;

·         de ontwikkeling van een benchmark voor de onderlinge vergelijking van managementkosten;

·         de instelling van de jaarlijks door IVBN uit te reiken Scriptieprijs, om te stimuleren van studenten een vastgoedgerelateerd onderwerp uitdiepen;

·         de opstellen van een modelcontract voor het uitbesteden van vastgoedmanagement en een uniform grootboekrekeningenschema.

Wat betreft het behartigen van de gezamenlijke belangen van institutionele vastgoedbeleggers stelt de voorzitter vast dat IVBN op vele fronten actief is. Hij geeft in zijn rede enkele voorbeelden uit de afgelopen vijf jaar:

• de lobby om te zorgen dat fiscale beleggingsinstellingen vastgoed ten behoeve van hun eigen portefeuille mogen (her)ontwikkelen; dat is sinds begin 2001 op straffe van statusverlies verboden;
  • de inspanningen van IVBN om fiscaal te kunnen (blijven) afschrijven op vastgoed;
  • het pleidooi voor een meer marktgericht huurbeleid voor woningen;
  • de noodzaak voor een gelijk speelveld tussen woningbeleggers en woningcorporaties;
  • het beïnvloeden van het ruimtelijke ordeningsbeleid; onder meer door te voorkomen dat het Rijk  teveel decentraliseert naar lagere overheden (die in een aantal gevallen kantoor- of winkellocaties ontwikkelen in concurrentie met andere gemeenten of om bijvoorbeeld een stadion te kunnen realiseren), door het tegengaan van allerlei perifere en/of grootschalige detailhandel buiten de stedelijke centra; het pleidooi van IVBN voor de ontwikkeling van sterke binnensteden en voor terughoudendheid bij gemeenten om teveel kantoorlocaties te ontwikkelen.

Ronald Smeets noemt in het kader van belangenbehartiging ook de rol van IVBN in het voorkomen dat vastgoedbeleggingen als een “commerciële nevenactiviteit” van pensioenfondsen zouden worden aangemerkt, zoals in het rapport Staatsen was voorgesteld.  Ook rondom de verlaging van de door de Pensioen- en VerzekeringsKamer (PVK) gestelde buffereisen voor vastgoedbeleggingen was IVBN actief.

Dr. A.H.G. Rinnooy Kan signaleert in zijn speech internationaal een toenemende vraag naar vastgoed: vastgoed is inmiddels gewoon de derde essentiële beleggingscategorie, naast aandelen en obligaties. Door verdere professionalisering van de vastgoedmarkt zal de concurrentiepositie van vastgoed ten opzichte van andere beleggingscategorieën verbeteren. Hij voorziet dat (onder meer door de toenemende regeldruk) kleinere pensioenfondsen hun vastgoedbeleggingen zullen gaan outsourcen. Ook zullen grote ondernemingen hun eigen vastgoed gaan outsourcen. De huidige vastgoedmarkt zal steeds meer gedreven worden door ontwikkelingen op de kapitaalmarkt.

Noot voor de redactie: Rondom het lustrum zij nog twee andere persberichten gemaakt. Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met: drs. F.J.W. van Blokland, directeur IVBN tel. 070-3000371 (werk); 06 54 25 24 15 (mobiel) De Vereniging van Institutionele Beleggers in Vastgoed, Nederland (IVBN) behartigt de gezamenlijke belangen van grote pensioenfondsen, verzekeringsmaatschappijen, vermogensbeheerders en (al dan niet beursgenoteerde) vastgoedfondsen. De 33 leden hebben voor circa 65 miljard euro aan Nederlands onroerend goed in bezit en daarnaast nog zo’n 45 miljard in het buitenland. De bij de IVBN aangesloten vastgoedorganisaties beleggen in woningen, kantoren, winkels, bedrijfsruimten en parkeergarages. Zij verhuren circa 150.000 woningen en zijn daarmee de derde aanbiedende partij op de woningmarkt. Het commercieel vastgoed is opgebouwd uit kantoren (circa 6 miljoen m2), winkels (circa 4,5 miljoen m2) , bedrijfsruimten en parkeergarages. IVBN is in 1995 opgericht om de gemeenschappelijke belangen van haar leden te behartigen en de bedrijfstak verder te professionaliseren.