6. Voorburg, 8 september 2008

IVBN – RICS seminar over integriteit vastgoedsector

Persoonlijke integriteit zowel begin- als sluitstuk integriteitsbeleid; samenwerking nodig om fraude te bestrijden

IVBN en RICS* organiseerden op vrijdag 5 september voor genodigden een seminar over integriteit en dilemma’s in de professionele vastgoedsector. De senior vice-president van de RICS, Max Crofts, ging onder meer in op de door RICS wereldwijd gehanteerde principes van persoonlijke integriteit (zoals betrouwbaar, transparant, objectief, vertrouwelijk en verantwoordelijk handelen en belangenverstrengeling voorkomen). Daarna werden enkele casussen behandeld waarop de zaal via stemkastjes reageerde en vond een paneldiscussie plaats over persoonlijke integriteit. Vervolgens werden enkele voorbeelden gegeven hoe vastgoedondernemingen hun integriteitbeleid vorm geven. Professoren Berkhout en Jeurissen van de Universiteit Nyenrode behandelden vervolgens enkele casussen over integriteit op bedrijfsniveau.

IVBN-voorzitter René Hogenboom sloot het seminar af met de presentatie van een publicatie, waarin de beheersing van frauderisico’s in de institutionele vastgoedsector centraal staat. Uit zijn presentatie kwam naar voren dat persoonlijke integriteit van mensen binnen de organisatie zowel het begin- als het sluitstuk is van beheersmaatregelen tegen fraude. Het integriteitbeleid binnen de onderneming moet zich dus zowel op de integriteit van mensen als op beheersmaatregelen richten.

Ten aanzien van de vele publiciteit over de fraudezaak zei hij dat de media een belangrijke rol spelen bij het doorgeven en versterken van fraudesignalen. Aan de andere kant hoopte hij dat “de stroom van publiciteit het feitelijke onderzoek van het Openbaar Ministerie niet schaadt. Wij hebben er als totale vastgoedsector immers alle belang bij dat eventuele strafbare feiten en gedragingen van individuen uit de sector niet alleen tot vervolging, maar uiteindelijk tot veroordelingen leiden. Het is niet aan de pers om een oordeel te vellen, daar zal toch echt de rechter een eindoordeel over moeten vellen. Pas dan kennen we de feitelijke ernst van de zaak.”

In zijn speech deed hij enkele aanbevelingen, waaronder het samenwerken tussen alle betrokken partijen om in hun deel van de vastgoedsector gezamenlijk zich eventueel voordoende fraudeproblemen aan te pakken. Tevens bepleitte hij om de oplossing niet in nog meer regels te zoeken, omdat dat “niet per definitie tot een sluitende oplossing leidt, omdat het ook werkbaar moet blijven. Ondernemingen kunnen zich niet teveel op hiërarchie en regels beroepen om het gedrag van mensen te sturen. Het gevolg zou kunnen zijn dat mensen zich juist minder verantwoordelijk voelen voor gedragingen van anderen en zich hoogstens nog verantwoordelijk voelen voor het zelf strikt naleven van de regels”. Voorts stelde hij dat “het melden van fraudesignalen binnen de hele vastgoedsector, zowel binnen een organisatie als tussen organisaties, als correct en professioneel handelen moet worden gezien”. Hij besloot zijn speech met: “Samenwerking tussen alle partijen is nodig om crimineel gedrag te kunnen bestrijden en de vastgoedsector zuiver te houden. Ook hier geldt dat de zeer vele goeden niet onder enkele kwaden mogen leiden.”

Noot voor de redactie: Contactpersoon drs. F.J.W. van Blokland MRICS, directeur IVBN 070-3000371 of 06 54 25 24 15 De tekst van de speech van de IVBN-voorzitter is overigens niet beschikbaar. Er komen desgewenst wel enkele foto’s van het seminar beschikbaar. De Vereniging van Institutionele Beleggers in Vastgoed, Nederland (IVBN) behartigt op vastgoedgebied de gezamenlijke belangen van grote pensioenfondsen, verzekeringsmaatschappijen, vermogensbeheerders en (al dan niet beursgenoteerde) vastgoedfondsen. De 30 leden hebben voor circa 60 miljard euro aan Nederlands onroerend goed in bezit en nog eens zo’n 50 miljard aan vastgoed in het buitenland. De bij de IVBN aangesloten vastgoedorganisaties beleggen in huurwoningen (140.000; daarmee de derde aanbiedende partij op de woningmarkt) , kantoren (circa 6 miljoen m2), winkels (circa 4,5 miljoen m2), bedrijfsruimten en parkeergarages. IVBN is in 1995 opgericht om de gemeenschappelijke belangen van haar leden te behartigen, om een platform te bieden aan institutionele vastgoedbeleggers en om de bedrijfstak verder te professionaliseren. IVBN richt zich daarbij op zowel het direct als het indirect beleggen in vastgoed. *RICS is een internationale vastgoedautoriteit, die vanuit internationaal perspectief haar opinie uitdraagt. Leden van RICS voldoen aan hoge eisen van vakbekwaamheid en integriteit en zijn in alle delen van de vastgoedsector werkzaam. Wereldwijd kent RICS meer dan 140.000 leden.