10. Voorburg, 24 maart 2004

Focus kabinet op steden en investeringsklimaat biedt kans voor meer investeringen door institutionele beleggers

Met de hoofdlijnen van de Nota Ruimte zet het kabinet volgens IVBN een goede stap om het investerings- en vestigingsklimaat van Nederland te versterken. De nota sluit aan bij de visie van IVBN waar het gaat om het belang van de bestaande stad. Het rijk onderkent de belangrijke rol voor marktpartijen (waaronder institutionele beleggers) voor investeringen in en om het stedelijk gebied. De totale investeringen van institutionele beleggers in woningen, kantoren en winkels bedragen meer dan € 45 miljard. Voorzitter Ronald Smeets: "De overheid dient het investeren in bestaande structuren aantrekkelijk te maken. Dit vereist naast een heldere visie en de juiste keuzes een bestendig overheidsbeleid, gesteund door een daadkrachtige bestuurlijke organisatie, alsook het wegnemen van bestaande en het voorkomen van nieuwe (fiscale) belemmeringen. Wij voorzien de komende jaren voldoende belangstelling voor nieuwe investeringen door institutionele beleggers. Een juiste sturingsfilosofie vanuit het rijk en de provincies, alsmede een aantrekkelijk investeringsklimaat is hierbij van groot belang." Dit heeft IVBN kenbaar gemaakt tijdens het bestuurlijk overleg met de minister van VROM deze week.

Het rijk kiest er in de Nota Ruimte voor te focussen op een aantal prioriteitsgebieden en veel verantwoordelijkheden over te laten aan provincies en (samenwerkende) gemeenten inzake (het aanwijzen van) de ruimte voor wonen, werken en voorzieningen. IVBN onderschrijft de idee dat met dit beleid concrete (markt)omstandigheden leidend zullen zijn voor nieuwe ontwikkelen, maar zet vraagtekens bij de afstemming tussen de (lokale) overheden en de mogelijkheden voor toetsing en handhaving door de provincie. Volgens IVBN stelt het rijk te gemakkelijk dat gemeenten (vrijwillig) zullen samenwerken en dat de provincies voldoende zijn gefaciliteerd om sturing te geven aan deze processen. Het rijk zal nog een procedure ontwerpen - die lijkt op de projectprocedure voor rijk en gemeenten - dat als regie-instrument kan dienen voor de provincies.

In de plaats van het ABC-locatiebeleid en het PDV/GDV-beleid komt een integraal locatiebeleid met als doel "een goede plaats voor ieder bedrijf". Het kabinet benadrukt dat het locatiebeleid afgestemd dient te worden op bestaande structuren. IVBN sluit hierbij aan en wijst als voorbeeld op de fijnmazige detailhandelsstructuur in Nederland. Voorzitter Smeets: "Een krachtige sturing door de provincie is ook hierbij onontbeerlijk. Wij zijn niet tegen dynamiek op de winkelmarkt, maar gewaakt moet worden voor teveel zogenaamde weidewinkels, die de bestaande winkelstructuur aantasten. Dergelijke ontwikkelingen komen immers niet ten goede aan de ontwikkeling van krachtige steden en het borgen van de bestaande ruimtelijke kwaliteiten, waar VROM juist op mikt."

IVBN kan zich vinden in het streven van het kabinet om de verdichtingsmogelijkheden in het bestaand bebouwd gebied zo optimaal mogelijk te benutten. IVBN bepleit dat in de hiermee gepaard gaande herstructurerings- en transformatieopgave nadrukkelijk ruimte moet zijn voor vrije sector huurwoningen, waarin beleggers bereid zijn fors te investeren. Dit draagt bij aan de door het rijk gewenste differentiatie in woonmilieus waardoor hoge- en middeninkomens voor de stad behouden kunnen worden.

Noot voor de redactie Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met: Drs F.J.W. van Blokland, directeur IVBN tel. 070-3000371 (werk); 06 54 25 24 15 (mobiel) De Vereniging van Institutionele Beleggers in Vastgoed, Nederland (IVBN) behartigt de gezamenlijke belangen van grote pensioenfondsen, verzekeringsmaatschappijen, vermogensbeheerders en (al dan niet beursgenoteerde) vastgoedfondsen. De 31 leden hebben voor circa 45 miljard euro aan Nederlands onroerend goed in bezit en dat is circa 95% van het Nederlands institutionele vastgoedvermogen. De bij de IVBN aangesloten organisaties beleggen in woningen, kantoren, winkels en bedrijfsruimten. IVBN is in 1995 opgericht om de gemeenschappelijke belangen van haar leden te behartigen en de bedrijfstak verder te professionaliseren.