Voorburg, 25 mei 2012

Jan-Willem Weissink bestuurslid IVBN, 25-05-2012

De ledenvergadering van IVBN heeft gisteren als bestuurslid van IVBN benoemd Jan Willem Weissink, CEO van Corio Nederland, met als portefeuille de winkelbeleggingen. Jan Willem Weissink geeft aan als bijzondere uitdaging te zien het openen van de dialoog met zowel de politiek als de detailhandelssector over de toekomst van de retailmarkt in Nederland, waar veel meer dynamiek moet komen om de consument te blijven trekken. In april publiceerde IVBN haar visiedocument op de winkelmarkt.

Sinds 1 juli 2011 is Jan Willem Weissink CEO van Corio Nederland. Daarvoor was hij vanaf 1996 werkzaam bij Ahold, laatst als Senior Vice President van Ahold Europe Real Estate & Construction. In die functie was hij verantwoordelijk voor alle vastgoed- en bouwactiviteiten binnen Ahold Europe. Vóór 1996 werkte hij bij Nutricia in meerdere internationale commerciële functies. Jan Willem Weissink (geboren 1965) was tot april jl. voorzitter van de Nederlandse Raad van Winkelcentra (NRW).

Het bestuur van IVBN bestaat uit Hans Copier (CBRE GI; voorzitter), Henk Jagersma (Syntrus Achmea Real Estate & Finance; woningen), Johan Buijs (NSI; kantoren), Dick Gort (ASR Vastgoed; duurzaamheid) en Jan Willem Weissink (Corio NL, winkels). Er wordt nog een zesde bestuurslid aangezocht voor de portefeuille Strategie & Research, die nu tijdelijk ook door de voorzitter wordt vervuld.

Noot voor de redactie: Contactpersoon drs. F.J.W. van Blokland MRICS, directeur IVBN 070-3000371 of  06 54 25 24 15

De vereniging van Institutionele Vastgoed Beleggers Nederland (IVBN) stimuleert dat kapitaal wordt geïnvesteerd in vastgoed (zowel direct als indirect, zowel in Nederland als daarbuiten). IVBN behartigt tevens de gemeenschappelijke belangen van de leden, biedt een platform aan institutionele vastgoedbeleggers en is erop gericht vooral de Nederlandse vastgoedbeleggingssector verder te professio-naliseren onder meer door meer professionaliteit, transparantie en integriteit. IVBN legt in de activiteiten de focus op de in Nederland belegde stenen en stimuleert de verduurzaming van de voorraad. IVBN benadrukt de maatschappelijke betekenis van beleggen in vastgoed. Voor overheden en toezichthouders wil IVBN de logische gesprekspartner zijn in de institutionele en professionele vastgoed-beleggingsmarkt.

IVBN-leden zijn vastgoedondernemingen in de vorm van (al of niet beursgenoteerde) vastgoedfondsen en vastgoedvermogens-beheerders, die in opdracht van institutionele beleggers, zoals pensioenfondsen, verzekeringsmaatschappijen en/of banken, een omvangrijke directe en/of indirecte vastgoedportefeuille hebben, gericht op duurzame exploitatie. De 31 leden hebben voor circa 60 miljard euro aan Nederlands onroerend goed in bezit en nog eens zo’n 50 miljard aan vastgoed in het buitenland. Zij beleggen in woningen, kantoren, winkels, bedrijfsruimten, parkeergarages en overig vastgoed. IVBN is in 1995 opgericht om de gemeenschappelijke belangen van haar leden te behartigen en de bedrijfstak verder te professionaliseren.